Egyél a győzelemért. Mit eszik Emelie Forsberg?

Egyél a győzelemért. Mit eszik Emelie Forsberg?

 

A sikeres ultra- és terepfutó Emelie Forsberg  “védjegye” az a határozottság, elegancia és az elmaradhatatlan mosoly amellyel minden versenyének rajtjához áll.  Eredményei,  győzelmek olyan nagy versenyeken, mint a The Rut 50K , Kendall Mountain Run, Transvulcania, Mount Marathon Race, Hamperokken Skyrace és a Matterhorn Ultra, hogy csak néhányat említsünk, valamint számos lenyűgöző FKT (fastest known time – leggyorsabb ismert idő/teljesítés), például legutóbb a Kungsleden Trail Svédországban, azt mutatják, hogy ez egy jó hozzáállás.

 

A földből az asztalra

Emelie tökéletesen alkalmazkodik az évszakokhoz: sportágai lefedik az évet, télen síel, míg tavasztól őszig fut.

Hobbista gazdálkodóként az ételkészítési  és az étkezési szokásait is befolyásolják az évszakok. Tavasszal inkább a salátákat, friss leveseket és könnyedebb kenyérféléket fogyaszt, míg a sötétebb és hűvösebb hónapokban jobban kívánja a burgonyát (amelyből tavaly egész évre elegendőt termesztett), és a saját maga készítette babos-lencsés hamburgert.

A most 31 éves sportoló Svédországban született, jelenleg azonban a norvégiai Romsdalenben él egy Moonvalley (Holdvölgy) nevű farmon. Bár a terület a nyári hónapokban bővelkedik a friss levegőben, vízben és napsütésben, a farm közel esik a sarkkörhöz, így az időjárás olykor zord arcát is mutatja. A legsikeresebben olyan tápláló zöldségek teremnek meg, mint a fodros kel, cékla, karórépa, sárgarépa, burgonya és rebarbara.

Emelie vegetáriánus, elmondása szerint élettársa, a világ talán legjobb terepfutója, Kilian Jornet sem fogyasztott sok húst életében. Sőt, a 30 éves spanyol származású, de jelenleg Norvégiában élő Kilian édesanyja szintén vegetáriánus. Bár nem szorítkozik kizárólag növényi étrendre, inkább csak halat fogyaszt. Mindkettejük remek példája annak, hogy növényi alapú étrend mellett milyen sporteredményeket lehet elérni.

Bár élete egyes periódusaiban Emelie is fogyasztott húst, tojást és mézet, már több éve vegetáriánus és a vegán étrenddel is kísérletezett 2016-os síbalesete utáni rehabilitáció során. Jelenleg kerüli a tojást, mézet és a tejet, azonban a sajtokat kedveli.

 

Egy napi menü

A reggeli mindig nagyon egyszerű, általában smoothie, zabkása vagy kenyér. Tavaly télen az egész fagyasztónk dugig volt bogyós gyümölcsökkel, így szinte minden nap magunk gyűjtötte bogyókból készíthettünk smoothiet. Mindig van itthon házikenyér, legtöbbször egy világosabb, puhább, kovászos, és egy sötétebb, tömörebb kenyér ami sok rostot és magvakat tartalmaz.

Reggeli után következik a napi első edzésem. Hosszú versenyeken és edzőfutásokon (10óra vagy afölött) szeretem a szendvicseket vagy saját készítésű energiaszeletet, a rövidebb edzésekre saját energiaszeleteimet, csokoládét és hasonló rágcsákat viszek. Edzés után általában dolgozom kicsit a számítógépen, majd megebédelek. Az ebéd gyakran az előző napi vacsora maradéka és csak gyorsan összedobom. Az évszaktól függően, dolgozom kicsit odakint és pihenek mielőtt nekilátnék a második edzésemnek, ami gyakran rövidebb, mint a délelőtti. Szeretem a munka javát elvégezni délelőtt, hogy délután ráérjek más dolgokra, például főzni. Ilyenkor gyakran sütök, vagy elkészítek nagyobb adag céklalevest, curryt vagy a kedvenc lencsés-babos hamburgerünket vacsorára vagy másnap ebédre. Szeretem édességgel befejezni  a vacsorát, például csokitortával vagy fahéjas csigával. Versenyzőként sincs szüksége a szervezetnek húsra vagy tojásra, hogy elegendő fehérjéhez jusson.

Ha rutinosan sütsz-főzöl babbal, lencsével, bőven elegendő fehérjét vehetsz magadhoz. 14 éves korom óta vagyok vegetáriánus, de mivel a családom többi tagja evett húst, édesanyám elvárta, hogy magamnak főzzek. Akkoriban nem táplálkoztam igazán egészségesen, de 16-17 éves koromra kezdtem többet tanulni a táplálkozásról és sokat javult az étrendem.

 

Emelie kedvence: Babos-lencsés burger

 Egész évben fogyasztható remek étel, nyáron egy könnyű salátával és pirított vagy grillezett gyökérzöldségekkel, ősszel-télen pedig ízletes, jó vajas-sós  krumplipürével vagy zöldségpürékkel.

Körülbelül 12 nagy hamburger”hús” lesz belőle

  • 1 ¾ csésze főtt feketebab • ¾ csésze főtt zöld lencse • ¾ csésze főtt vöröslencse • 1 tojás (ha fogyasztod) • 3evőkanál kukoricadara • ½ -1 apróra vágott vöröshagyma • só és bors • egyéb fűszerek, például kurkuma vagy chili por ízlés szerint • oliva olaj a sütéshez

 

Jól keverj össze minden hozzávalót egy robotgépben vagy turmixban!  Formázz korongokat a masszából és süsd ki őket olivaolajon.

Lendületben. Emelie Forsberg a hegyekben van igazán elemében.

A kulcs az egyensúly

A svéd lány híres az egyensúlyérzékéről, ám nem csupán amikor a sziklás ösvényeken vagy impozáns hegyi terepen lavírozik, hanem az élethez való hozzáállásában is. Szerinte ezt javarészt a neveltetésének köszönheti, sok időt töltött a szabadban, dolgozott a nagyszülei farmján, az evés és a mozgás puszta élvezet volt. Most profi atlétaként mindig figyel a teste jelzéseire, a kisebb kellemetlenségekkel azonnal foglalkozik mielőtt azok komolyabbra fordulnának, és a versenyeket is kihagyja ha úgy érzi helyesnek.

“Egyesek számára a cél a versenyzés. Számomra a cél, hogy hosszan futhassak a hegyekben. ” állítja Emelie,akinek még sosem volt túlterheléses jellegű sérülése. “Nem akarom elveszíteni a futás iránti szenvedélyt”

 

Emelie feladatának tartja, hogy a lehető legjobb sportolót hozza ki magából. Ahhoz azonban, hogy fenntartsa a futás lendületét, de engedje is a testét regenerálódni, elengedhetetlen az élet minden területére kiterjedő egyensúly. Azt eszi amit a szervezete kíván, legyen az pirított zöldség, finom péksütemények és házikenyér (főiskolás korában sütödében is dolgozott) vagy csokoládé. Pihen amikor szükségét érzi, jógázik (oktatói végzettsége van), gyakorolja a fókuszált légzést, valamint hódol a sporton kívüli tevékenységeknek is, úgymint gazdálkodás, főzés és írás.

Bármily ösztönös a hozzáállása, a táplálkozás és a megfelelő frissítés létfontosságú minden atléta számára, különösen annak, aki rekordidőkre hajt a Mont Blanc-on vagy a Grand Teton ikonikus  hegyén, valamint vezeti a Skyrunning sorozatot. Felmerül a kérdés: mit eszik Emelie egy nap? Eltöltöttünk vele egy délutánt, hogy megtudjuk. Lásd az “Egy napi menü” című  írást.

 

Időbeosztás

Nos, igen, a lánynak aki virággal a hajában versenyez, van vesszőparipája. “Zavar amikor mások azt mondják ‘A főzés olyan sok időt igényel.’ – mondja Emelie. “Nem kell, hogy sok időbe teljen. Két napja átjöttek a barátaink és házi pizzát sütöttünk ebédre. Mindössze 20 percbe telt, és sok más dolgot ennél rövidebb idő alatt is elkészíthetsz. Egy zsenge saláta, csak zöldségek feldarabolva, igazán nem sok idő. Ha nem érzel iránta szenvedélyt akkor megértem, hogy időrabló dolognak tűnik, de ha érdeklődsz iránta, ha hajlandó vagy tanulni a különféle ételekről és az elkészítésükről, ha rutint szerzel akkor könnyűvé válik. “

Eredeti cikk. 

Fordította: Bozót