Elsősegély kisokos: Túlhidratáltság

Elsősegély kisokos: Túlhidratáltság

Liza Howard, 2019. április 3.

 

Néhány futó jól ismeri a túlhidratálás veszélyeit. Tudják, hogyan kerülhetik el, hogyan segíthetnek ebben másoknak, mik a tünetei, és hogyan kell kezelni. Talán még Dr. Tracy Hoeg Exercise-Associated Hyponatremia: The (Not So) Salty Truthcímű cikkét is olvasták. Sokan azonban alig tudnak valamit e jelenségről. Vagy amit tudnak, az sem helytálló. Pedig a súlyos túlhidratáltság, éppúgy, mint a dehidratáltság komoly következményekkel járhat.

Töltsd ki az alábbi kvízt, hogy kiderüljön, mennyire vagy képben a hidratáltság kérdésében. Fény derül szakértő mivoltodra, vagy új dolgokat tanulhatsz. Bárhogy is lesz, mindenképp jó érzéssel tölt majd el, hogy eztán segíteni tudsz másoknak.

 

Túlhidratáltság (hyponatraemia) kvíz

  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Előfordulhat, hogy futás közben túl sok vizet iszol.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Helyes válasz egy könnyű kérdésre! Mehetsz a következőre.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Görgess le, és olvasd el az 1. válaszban adott magyarázatot.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Előfordulhat, hogy túl sok sportitalt iszol futás közben.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Szép munka! Lépj tovább a 3. kérdésre.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Görgess le, és olvasd el a 2. válaszban adott magyarázatot.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Sópótló készítmények fogyasztásával nem védhető ki a túlhidratáltság.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Briliáns! Irány a 4. kérdés!
  • Ha a válaszod ’hamis’: Görgess le, és olvasd el a 3. válaszban adott magyarázatot.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? A túlhidratáltság gyakori jelenség a maratonfutók és az ultramaratonisták között.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Szupersztár! Jöhet az 5. kérdés!
  • Ha a válaszod ’hamis’: Görgess le, és olvasd el a 4. válaszban adott magyarázatot.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Ránézésre megállapítható valakiről, túlhidratált-e.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Görgess le, és olvasd el az 5. válaszban adott magyarázatot.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Szörnyen okos vagy! Jöjjön a 6. kérdés.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Megállapítható valakiről, hogy túlhidratált-e, ha megkérdezed, mennyit ivott.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Görgess le, és olvasd el a 6. válaszban adott magyarázatot.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Vág az eszed! Nyomás a 7. kérdésre!
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Megállapítható valakiről, hogy túlhidratált-e, ha megkérdezed, mennyit vizelt.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Görgess le, és olvasd el a 7. válaszban adott magyarázatot.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Profi vagy! Mehetsz a 8. kérdésre.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? A túlhidratáltság és dehidratáltság tüneteit nehéz megkülönböztetni.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Görgess le, és olvasd el a 8. válaszban adott magyarázatot.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Okos! Jöhet a 9. kérdés.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? Ha kezelni akarod a túlhidratáltságot, hagyd abba az ivást.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Te vagy a legjobb! Vár a 10. kérdés.
  • Ha a válaszod ’hamis’: Görgess le, és olvasd el a 9. válaszban adott magyarázatot.
  1. kérdés: Igaz vagy hamis? A túlhidratáltság megfelelőbb név a túlzottan hidratált állapot kifejezésére, mint a hyponatraemia.
  • Ha a válaszod ’igaz’: Zseni vagy! Dicsekedj el a barátaidnak, aztán nyomás ki terepre! (Vagy olvasd el a lenti válaszokat ismereteid elmélyítésére, és aztán menj ki.)
  • Ha a válaszod ’hamis’: Görgess le, és olvasd el a 10. válaszban adott magyarázatot.

 

Válaszok:

  1. válasz: Kétség sem fér ahhoz, hogy lehet túl sok vizet inni futás közben. Azt gondolnád, a veséd megszabadul a fölösleges folyadéktól, de ez nem mindig történik így. Előfordul, hogy felszabadul egy olyan hormon, ami megakadályozza, hogy vizeleteddel távozzon az extra folyadék. Ha többet szeretnél tudni ennek a hormonnak a működéséről, és arról, mi szabadítja fel, olvasd el ezt a cikket. (Megéri!)
  • Ha a fölöslegesen bevitt folyadék nem tud távozni, felhalmozódik. A vér hígul, a sejtek víztartalma megnövekszik. Ha tartósan túl sok folyadékot viszel be, az agysejtjeid is megduzzadnak. A következmény lehet agyvérzés, kóma és akár halál is.
  1. válasz: Sportitalok fogyasztásával is elérhető a túlhidratált állapot. Ne feledd, hogy főként vízből állnak. A túlhidratáltság egyenlete nem változik attól, hogy ezek az italok elektrolitokat tartalmaznak. Bármiből iszol túl sokat futásod során, ha felszabadul a hormon, ami megakadályozza a fölösleg távozását, a folyadék felhalmozódik. A véred hígulni kezd, a sejtjeid víztartalma megnövekszik. Ha tartósan túl sok folyadékot viszel be, az agysejtjeid is megduzzadnak. A következmény lehet agyvérzés, kóma és akár halál is.
  2. válasz: A sókészítmények fogyasztása nem óv meg a túlhidratáltságtól. A probléma oka a folyadékbevitel, nem a sóveszteség. Ha túl sokat iszol, a véred hígul, és a fölösleg nem tud távozni a vizelettel. Ugyanannyi só van a véredben, amikor túlhidratált vagy, mint ha nem volnál az, csak a koncentrációja más. Ha a túlzott folyadékbevitelt sótabletta bevételével próbálod kezelni, az olyan, mintha egy csomag sót dobnál egy édesvízű tóba, azt remélve, hogy sós vízűvé válik. A sóbevitellel sem megelőzni, sem kezelni nem tudod a túlhidratáltságot.
  3. válasz: Az enyhe fokozatú túlhidratáltság nagyon gyakori a maratonisták és ultrafutók között. Itt a magyarázat:
  • Sok futó hiszi, hogy nem bízhatja a szomjúság érzésére mikor és mennyit igyon. Megmondták nekik, mennyi folyadékot kell fogyasztaniuk óránként. Az azonban, hogy mennyit kell inni óránként, sok mindentől függ: például a testsúlytól és a kinti hőmérséklettől. Hagyd az előírásokat, és igyál, amikor szomjas vagy.
  • A túlhidratáltság tünetei könnyen összetéveszthetőek a dehidratáltság jeleivel. Fejfájás, gyengeség és fáradtság – mind gyakori tünete az enyhe túlhidratáltságnak. Ha ilyen tünetekről panaszkodsz, a segíteni akarók azt fogják hinni, dehidratált vagy. Azt kérik, igyál többet. Igazat adsz nekik, és engedelmeskedsz.
  • Általában 4 órányi mozgás és folyamatos folyadékbevitel kell a túlhidratált állapot kialakulásához. És pont ez történik az ultraversenyeken és terepmaratonokon. Időzítve van a túlhidratáltság, ha nem a szomjunknak megfelelően iszunk.
  1. válasz: Nem tudod valakiről ránézésre megállapítani, túlhidratált-e. Azt sem mondhatod meg így, ha dehidratált. Nem minden egészségügyi probléma érzékelhető a bőrön át. A duzzadás és a dagadás a túlhidratáltság jellemző tünetei, de ránézésre nem megállapíthatóak. Kérdéseket kell feltenni: „Érzed, hogy duzzadnak a végtagjaid? Nem érzed szorosnak a ruhádat? Nem szorít az órád pántja?” Habár ez a tünet nincs mindig jelen.
  2. válasz: A túlhidratált állapot megállapításához általában nem elég megkérdezni valakitől, mennyit ivott. Ennek oka, hogy a ’túl sok folyadék’ mindenkinek mást jelent. Függ a testmérettől, az erőkifejtéstől és a hőmérséklettől. Ami mondjuk nekem, 50 kilós nőnek túl sok, az valószínűleg nagyban eltér attól, ami neked túl sok. Továbbá más a túl sok nekem Texasban a 32 fokban, mint ugyancsak nekem a hegyekben 4 fokban. Van, hogy egyértelmű, hogy túl sok folyadékot vittél be. Máskor meg a számok mit sem jelentenek magukban. Fontos az is, hogy a futó mennyi idő alatt fogyasztotta az adott mennyiséget. Általában 4 órán át tartó túlzott folyadékbevitel kell a túlhidratáltság kialakulásához.
  3. válasz: Nem tudod a vizelet mennyisége alapján megállapítani a túlhidratáltságot. Ne feledd, a túlhidratált állapot azért alakul ki, mert a veséd nem tud szabadulni a fölösleges folyadéktól. Lehet, hogy egyáltalán nem pisilsz túlhidratált állapotban, vagy csak egy kicsit. Mintha csak dehidratált lennél, ugye?
  4. válasz: A túlhidratáltság és a dehidratáltság valójában könnyen megkülönböztethető. Csak egy kérdést kell feltenned: „Szomjas vagy?” Ha a futó válasza igen, akkor dehidratált. Ha nem szomjas, valami más problémája van. Ha nem szomjas, és a következő dolgok igazak rá, valószínűleg túlhidratált:
  • Nagyon sok vizet ivott legalább 4 órán keresztül.
  • Fáj a feje.
  • Szokatlanul gyenge vagy fáradt.
  • Dagad, duzzad.
  • Émelyeg, esetleg hányik.
  1. válasz: Az enyhe vagy közepes mértékű túlhidratáltság ellenszere az ivás abbahagyása. Ennyi az egész. A probléma oka a túl sok folyadék bevitele. Orvosolható, ha nem viszel be többet. A veséd végül megszabadul majd a fölöslegtől.
  • Ha a futó zavart vagy nincs teljesen tudatánál, miután hosszú időn keresztül túl sokat ivott, azonnal kórházba kell szállítani. Agya duzzadni kezd, intravénásan kell sóoldatot kapnia, hogy az agyból a folyadék kivezetődjön.
  1. válasz: A túlzott folyadékbevitel okozta állapotra sokkal jobb név a túlhidratáltság mint a hyponatraemia. A túlhidratáltság szó magában hordozza a problémát és a megoldást is. Túl sokat ittál. Hagy abba. A hyponatraemia arra enged következtetni, hogy sóvesztés áll a probléma mögött. Szó szerint így néz ki: hypo=alacsony, natr=só, emia=vér. Tehát túl kevés só a vérben. De ne feledd, nem veszítettél sót. A véredet higítottad azáltal, hogy túl sok vizet ittál. Ez a relatív sóveszteség. Nem több sóra van szükséged, hanem arra, hogy abbahagyd az ivást.

Kép: Semi-Rad/Brendan Leonard

 

Példa a túlhidratáltságra

A Run the Red 120k-t futod Wyomingban. A terep csodálatos, a hőmérséklet 20 fok körül van. A legutóbbi versenyen gyomorproblémáid lettek a géltől, úgyhogy ezúttal sportitallal tervezed pótolni a kalóriákat. 100 kalóriányi italt töltesz félliteres palackjaidba. Azt tervezed, óránként 200 kalóriát viszel be. Egész nyáron San Antonióban, Texasban edzettél (35-38 fokban), és bevált ez a módszer.

Hat órával a rajt után enyhe fejfájással küzdesz, émelyegsz, ujjaid megdagadtak, órád szorítja a csuklódat. Nadrágod is túl szoros a combodon és derekadon. Össze vagy törve. A 48 kilométernél lévő ponton előadod panaszaidat a segítőidnek.

Azt hiszik, dehidratált vagy. Mielőtt inni adnak neked, mit kellene kérdezniük, hogy megbizonyosodjanak igazukról? Hát azt, hogy szomjas vagy-e. Nem vagy, tehát nem dehidratáltság okozza a nyűgeidet.

 

Mit kérdezhetnének, hogy kiderítsék, túlhidratált vagy-e?

  • Mennyit ittál óránként?
  • Pisiltél?
  • Érzed, hogy dagadnak a tagjaid? Nem szorít a ruhád?

Azt válaszolod:

  • Óránként egy litert ittál az elmúlt 6 órában.
  • A rajt óta nem ürítettél folyadékot.
  • Igen, kezed és csuklód bedagadt, a nadrág szorítja a combod és a derekad.

 

Az enyhe/közepes túlhidratáltság klasszikus tüneteit mutatod.

Az enyhe/közepes túlhidratáltság okai és tünetei:

  • túlzott mértékű folyadékfogyasztás 4 vagy több órán át
  • fejfájás
  • szokatlan gyengeség és fáradtság
  • duzzadtság
  • émelygés és/vagy hányás.

A barátaid azt tanácsolják, ne igyál többet, te pedig újra tudsz vizelni. Mogyoróvajas-lekváros kenyérrel segítik a kalóriapótlást, és a 10 kilométer múlva esedékes viszontlátásra biztatnak.

Próbálod megenni a szendvicset, de nem tudod megemészteni. Hamarosan úgy döntesz, visszatérsz az italhoz a kalóriákért. Mire a következő ellenőrzőpontra érsz, már teljesen zavart vagy. Azt hiszed, a célban vagy, és be akarsz ülni a kocsidba, hogy egyenesen a Lander Barba mehess.

A mentálisan jelentkező problémák (zavartság, erőszakosság, eszméletlenség) jelzik, a túlhidratáltság melyik fokozatában vagy. Az agyad elkezdett duzzadni. Azonnali orvosi segítségre van szükséged.

Kísérőid a ponton lévő önkéntesektől kérnek segítséget. Ők képzettségüknek köszönhetően felismerik, hogy súlyos túlhidratáltság (hyponatraemia) miatt azonnal abba kell hagynod a versenyt.

A kórházban a folyadék elvonása mellett sót kapsz, hogy visszaállítsák az agyad normál állapotát. Rendbejössz, és még aznap kiengednek. Megesküszöl, hogy jövőre visszatérsz a versenyre.

Ezeket jegyezd meg a túlhidratáltság kapcsán:

  • Oka: túl sok folyadék fogyasztása.
  • Kezelés: abba kell hagyni az ivást.
  • Megelőzés: akkor kell inni, amikor szomjas vagy.

Kép: A. Runs Pittsburgh

 

Eredeti cikk. 

Fordította: Gerecs Ildi