Mindfulness walking, azaz a tudatos gyaloglás és jótékony hatásai

Mindfulness walking, azaz a tudatos gyaloglás és jótékony hatásai

Mindfulness walking, azaz a tudatos gyaloglás és jótékony hatásai

 

2020 május 28.

Ha tudatosságot viszel mindennapos sétádba, nagyobb élvezetet nyújt majd, és jobban is pihentet.

 

A tudatos gyaloglás megtaníthat az egyszerű pillanatok élvezetére. A teljesen átlagos, laza gyaloglás. A lényeg a természetesség, a nyugalom és bizonyos szintű figyelem.

Tatjana Mesar, Berlinben élő mindfulness oktató gyakran illeszti tudatos gyalogló feladatait jógaóráiba és oktatóképzéseibe. Elmondása szerint az emberek ezáltal jobban figyelnek az adott pillanatra, és kevésbé zavarja meg őket bármi is.

„A tudatos gyaloglás lehetőséget nyújt arra, hogy frissen tartsuk mindennapi életünket” – mondja Tatjana. „Habár ugyanazon az úton sétálunk, éber elmével minden alkalommal újat nyújthat.”

Legyünk őszinték, sétálás közben nagyon könnyen meg tud zavarni minket valami, különösképp a városban. Hirdetések, dekoratív emberek vagy hangos zajok – mind hatnak az érzékeinkre, összevissza rángatva azokat.

“Nagyon sok dolgot azért terveznek, hogy elrabolja figyelmünket” – folytatja. “A tudatos jelenlét segít, hogy egyben lássuk a képet, és ne ragadjanak el ezek a jelenségek.”

Az érzékek effajta ingerlése lehet kellemes vagy kellemetlen, magyarázza Tatjana, vagy vonzanak, vagy eltántorítanak minket. Ha meghalljuk egy rendőrautó szirénáját, feszültté válunk, és mielőbb félre akarunk húzódni. A színes fények, épp ellenkezőleg, magukhoz vonzanak. Ez az állandó taszítás és vonzás pedig fárasztó. Elveszhetünk helyette saját gondolatainkban, és elfelejthetjük a körülöttünk lévő világot.

Tatjana tanácsai a tudatos gyalogláshoz:

Sétálj a természetben!

Könnyebb, ha egy parkban vagy erdőben gyakorlod a tudatos gyaloglást, és nem egy zsúfolt városban. Sokkal kevesebb a zavaró tényező, és könnyebb kikapcsolnod, ami a tudatosság kulcsa. “Amikor elhagyjuk a várost, és belépünk a természetbe, érzékeink kinyílnak és kíváncsivá válnak, mi pedig elmerülünk a tájba. A trükk az, hogy az itt tanultakat magunkkal vigyük a városba.”

Nyisd ki az elméd!

Akár a természetben, akár a városban gyakorlod a tudatos gyaloglást, a következő lépés a tudatod nyitva tartása, ahelyett, hogy elvesznél a részletekben. Két oldalról szemlélhetjük ezt a helyzetet:

Látvány: “Engedj be mindent a látómeződbe, de ne válassz ki egyetlen tárgyat” – mondja Tatjana. “Ha azon kapod magad, hogy leragadtál egy részletnél, szélesítsd vissza a perspektívát. Mint egy fényképezőgéppel, választhatsz széles vagy keskeny látószögű lencsét. Meg kell tartanod a széles látószöget.”

Hangok: Ugyanaz a helyzet, mint a látvány szempontjánál írtak, csak épp arra vetítve, hogy mit hallunk. Ahelyett, hogy egyetlen hangra koncentrálnál, próbálj minden körülötted lévő hangra figyelni. Ez időbe telik, és gyakorolni kell. “Próbálj mindenre odafigyelni, amit hallasz” – javasolja Tatjana.

 

Egyszerre csak egy lépés!

A következő, amit meg kell tanulni, hogy magára a gyaloglásra koncentrálj. A legfontosabb a lábfej érzete a földön. Ennek két szintje van:

Lépésenkét: Csak koncentrálj a lábad érzetére a földön, ahogy a súlyt egyikről a másikra helyezed. “Ha túlságosan tele az elméd, ez akkor is beválik” – mondja Tatjana. “Csak tudd, hogy a lábad mikor éri a talajt és ismerd a tested mozgását. Nem kell különleges jelentéseket kiolvasnod belőle, csak legyél vele tisztában.”

A tested szintjén: A második fokozat, ha a tudatodat az egész testedre kiterjeszted, beleértve a lábaidat is. Figyeld meg, hogyan lendül a karod és a lábad, és hogyan mozdul a gerinced. “Légy tudatában a tested mozdulatainak gyaloglás közben. Ahogy a tested mozdul, az elméd megpihen, és nem kerget gondolatokat. Olyan ez, mint egy függőágyban feküdni. Az ágy mozog, de te pihensz benne.”

Tartsd frissen!

Az ember a szokások rabja. Szeretünk ragaszkodni a megszokott rutinhoz, ez azonban bekapcsolja a robotpilótánkat, és nem vesszük észre azt, amit épp történik. “Ha a sétánk rutinná válik, mindennap ugyanazt csináljuk, bekapcsol a robotpilóta, és az életünk tudattalan ismétlődéssé válik” – mondja Tatjana.“ Fontos észrevennünk, hogy van más lehetőség. Nem kell mindig ugyanarra gyalogolni. Keress új utakat.”

Gyakorolj otthon!

A tudatos jelenlét a rutinjaink megzavarásáról és a frissesség fenntartásáról szól. Az otthonunk az a hely, ahol a leginkább rutinszerűen mozgunk. “Vegyünk vissza a tempóból, amikor otthon vagyunk, és érezzük, ahogy a lábunk a talajt éri mozgás közben” – javasolja Tatjana. “A kulcs, hogy le tudjunk lassítani.”

Fordította: Gerecs Ildi

Eredeti cikk.