Barion Pixel

Újévi fogadalmam: terepfutó leszek!

Újévi fogadalmam: terepfutó leszek!

„Újévi fogadalmam: terepfutó leszek!”

Magam részéről ezt 2018. január 1. napján fogalmaztam meg, pedig Isten lássa lelkem soha nem tettem korábban és azóta sem újévi fogadalmat, de akkor a dátum adta, hogy ezt most nevezzem így. Öt év távlatából most pár gondolatot összeszedek Neked, ha esetleg Te 2023 elején döntöttél/döntesz hasonló módon. Teszem mindezt azért, hogy az év végén elégedetten veregethesd vállon magad: „Sikerült!”.

Persze kezdhetném azzal, hogy definiálom a terepfutó fogalmát, de nem teszem, hiszen leegyszerűsítve mindenki az, aki nem a megszokott aszfalt-salak-rekortán-futópad vonalon rója a kilométereket, hanem letér akár „csak” egy mezőgazdasági útra is. De a lenti ötletek inkább szólnak azokhoz, akik az erdőbe is bemerészkednének, hiszen a valódi terep itt kezdődik (szerintem).

A terepfutás számomra legnagyobb előnye, hogy meghozza a lelki békémet. A természet közelsége, az erdők-mezők változatossága, a csend, a teljesítménykényszer abszolút hiánya (nálam nincs, ellentétben az aszfalttal) mind hozzájárul a mentális egészségemhez. Mindemellett előnyként említeném a változatos edzésterhelést, a terepviszonyok adta kihívásokat, a repetitív stressz okozta sérülések kockázatának csökkenését, a stabilizáló izomzat erősödését (mondjuk erre nem árt, ha keresztedzés keretében rá is segítesz) is. Persze lehet félni attól, hogy az egyéb sérülés esélye nagyobb, vagy hogy eltévedünk. Igen, mindezek valóban aggodalomra adhatnak okot, de felül is lehet kerekedni rajtuk, hiszen az előbbi bárhol utolérhet, utóbbit pedig lehet orvosolni (turistaappok, GPS, előzetes felkészülés stb. – de erről majd később).

Jöjjenek hát a tanácsok, ötletek, melyek kezdő terepfutóként a sikered kulcsai lehetnek:

  1. Nézd meg a térképet!

Mielőtt az első futásodra – de akár a sokadikra is – nekiindulsz, mérd fel a terepet, vagyis kicsit készülj fel! Teheted ezt térkép nézegetéssel (én imádom a régi papirost), applikációk tanulmányozásával (pl. én a Mapy.cz-t használom), vagy már mások által teljesített, rögzített terepfutó trackek kiválasztásával (pl. alltrails.com oldal).

Fontos, hogy terepen a 10 km nem ugyanaz a 10 km, mint amit a két Margitsziget kör jelent, még akkor sem, ha csak minimális a szintemelkedés benne. Így elsőre válassz körültekintően, a távot és a pálya nehézségét pedig folyamatosan növeld. (Vagyis: kezdetben kevés szint, rövidebb táv, és lehetőleg ne extrán technikás, köves, sziklás terep, hanem egyszerűbb, lankásabb utak, akár például tanösvények.)

  1. Válaszd ki a megfelelő felszerelést!

Persze lehet, hogy nem egy drága terepfutó cipő megvásárlásával kell induljon az új kihívás, ugyanakkor az első-második próbálkozásod után Te is érezni fogod, hogy érdemes egy jó, a terepviszonyokhoz alkalmas cipőt választanod, melyek segítik a biztonságos haladásodat. Ennek része a megfelelő talajfogás, tapadás támogatása, de akár a megfelelő felsőrész kialakítása is, tudniillik, hogy ne ázzon át azonnal, ha esetleg úgy alakul az időjárás.

A ruházat többi része többségében azonos lehet az aszfalton használt futófelszereléseddel, de az erdei futások során a legtöbb esetben érdemes egy futómellényt vagy övet beszerezned, melyben a frissítésedet, a telefonodat, esetleg az esőkabátodat magaddal viheted. A terep más frissítést kíván (mindig legyen nálad folyadék és valami, amiből az energiát tudod pótolni – keksz, energiaszelet, zselé stb.), és sosem tudhatod, hogy nem ér-e valamilyen baj, mely során a telefon segítségedre lehet (akár eltévedésről, akár sérülésről beszélünk).

Aztán a „megfelelő” felszerelés itt is tapasztalatok útján bővül majd, és határ természetesen a csillagos ég… de ez már egy másik cikk témája lehet.

  1. Figyelj a technikádra!

Amikor terepen futsz, feltehetően automatikusan is alkalmazkodsz a terepviszonyokhoz, de érdemes figyelned rá, hogy ne trappolj, és ne akarj óriás léptekkel haladni. Sok kicsi sokra megy lefelé és felfelé is, ráadásul sokkal biztonságosabbá és energiatakarékosabbá teheted ezáltal a futásodat. Érdemes használnod a karod, ha kicsit széttárod egy gyökeresebb, technikásabb részen, akkor az egyensúly tudod javítani, növelni.

  1. Ha félsz egyedül, fuss egy barátoddal (vagy akár közösségben)!

Ha biztonságosabbnak érzed az új kihívást nem egyedül kezdeni, akkor beszéld rá egy barátodat is, és menjetek együtt! Motivációként is szolgálhattok egymás számára, és a biztonságérzetedet is növelheti, ha nem egyedül fedezed fel az erdő ismeretlen terepeit. Ráadásul már több futóközösség is várja a kezdő terepeseket, így akár gyakorlottabb futók körében is bepillantást nyerhetsz ennek a sportnak a szépségeibe.

  1. Engedd el az aszfalthoz hasonló elvárásokat (és az elvárásokat úgy egyáltalán)!

Ahogy már fent is írtam, a terepen futott 10 kilométer nem összevethető az aszfaltossal (vagyis de, ki lehet számolni mindenféle módon, hogy hogyan aránylik egyik a másikhoz, de szerintem nem olyan fontos, csak elvetemült ismerőseim használják). Így nem érdemes a tempódat sem hasonlítgatni, főleg nem előre ráfeszülni egy kitűzött iramra. Hiszen az adott körülmények mindig befolyásolnak, lehetsz néha gyorsabb, máskor lassabb, sőt, akár sétálhatsz is. Mert igen. Van, mikor egy emelkedő, de akár egy komolyabb, csúszósabb lejtő is ezt kívánja. Ez nem ciki. Sőt. Inkább figyelj a saját testi és lelki jelzéseidre, alkalmazkodj, és élvezd a természet közelségét. (Persze közben figyelj a lábad elé. Is.)

  1. A fokozatosság elvét itt is tartsd!

Egyrészt ez jelenti a már fent leírtakat, ami a távot és a többit érinti, másrészt pedig azt, hogy ha már futottál korábban, akkor érdemes először csak egy-egy edzést áttenni terepre, ismerkedés címen, folyamatosan gyakorolva, fejlődve. Ha van esetleg verseny célod is, akkor pedig érdemes növelni a terepen futott edzések számát akár 50%-ig (vagy tovább, de egy-két aszfaltos és erősítő edzést, vagy egyéb keresztedzést mindenképp tarts meg).

  1. Szerintem válassz egy versenyt is!

Tudod miért? Nem azért, hogy dobogóra állj, vagy hogy megfeszülj egy teljesítménykényszer alatt, vagy mert csak egy verseny lehet igazi cél (nem). Hanem azért, mert élmény. És azért, hogy alkalmad legyen megismerni a közösséget, akiket úgy hívnak: terepfutók. Szerintem csodás csapat, akikhez jó tartozni!

Szerintem jó fogadalmat tettél! Tartsd is be! Év végén értékelünk!:)

Szilvási-Kálmán Teréz

A szerző a Terepfutás.hu állandó cikkezője. További írásai a Bárhogy is legyen: mozogj! Facebook oldalon olvashatók.


Következő versenyünk melyre már regisztrálhatsz, a március 26-án megrendezésre kerülő Ensport Vértes Terep Maraton!

 

Versenykiírás Regisztráció Rajtlista